יש אנשים שמסתפקים בידיעה שהם נעלו נעלי הליכה ויצאו להליכה בשכונה, ויש אנשים שמבקשים יותר, שמבקשים לרדת במשקל, לחטב את הבטן, לחזק את השרירים וכדומה, והם לא רק מבקשים אלא גם מוכנים להתחייב, ועל כן מראש חשוב להבין כמה פעמים בשבוע צריך להתאמן, אם על מנת להימנע מפעילות יתר ואם על מנת להשקיע מעט יותר ולעמוד ביעד.

להתאמן

תדירות מומלצת

באופן כללי מומלץ להתאמן מדי שבוע בין 3 ל4 פעמים, אך גם מומלץ לקחת מנוחה של 48 שעות בין פעם לפעם. מכאן כשבאים לבנות תכנית אימונים שבועית צריך להתחשב בסדר היום, בצורכי העבודה, בסידורים שכבר נקבעו וכדומה, כאשר תמיד יש להכניס למשוואה פרמטר קבוע – את יום השבת. עם כניסת שבת צריך לחוש נינוחים, לחוש גאווה על השבוע שהיה ובעיקר לנקות את הראש מבלי ששום מטלה או עבודה תפגום במהות היום ובתחושה הרגועה. עם זאת, בשבת עצמה כן חשוב לשים לב מה אוכלים, כי העובדה שלא מתעמלים אינה אומרת שניתן לזלזל בשאר המישורים.

תוכנית אימונים פרטנית

לאחר שדנו בהמלצה הגורפת, נעבור לבחון מהי ההמלצה האישית. ובכן לפני שמגדירים במדויק כמה פעמים להתעמל מדי שבוע, רצוי לעצור ולענות על מספר שאלות:

  1. מהו היחס בין המשקל לגובה?
  2. מהי המטרה? (חיטוב, בריאות, ירידה במשקל, או פשוט שיפור מצב הרוח).
  3. האם מעדיפים סוג אימון מסוים?
  4. כמה זמן מדי יום יש לכם עבור אימון?
  5. אלו ימים פנויים מבחינתכם?

לאחר שהתשובה ברורה, רצוי להיוועץ עם מאמן כושר על מנת שזה יבנה תוכנית אימונים אישית. כך למשל אם יש רק יומיים פנויים עבור אימון, ניתן להאריך את שעות האימון, לשלב בין מכשירים, לתת יותר דגש על תזונה בריאה, להכניס הביתה מכשירי אימון וכדומה.

להתאמן

רוצה אך לא יכול

לא פעם מאמני כושר שומעים את התשובה הבאה: "הייתי רוצה אבל באמת שאין לי זמן", או "התהליך יקר עבורי". ובכן העובדה שצריך להשקיע בין שלושה לארבעה ימים אינה בהכרח אומרת שצריך להוציא הרבה כסף או לפנות הרבה זמן. כפי שציינו קיימים מגוון מכשירי כושר ביתיים שעשויים לסגור את הפינה (ולחסוך את הזמן של היציאה מהבית וחיפוש אחר חניה) ואף יש מגוון שיטות חינמיות, כגון הצטרפות אל קבוצות ריצה וביצוע אימונים ביתיים, ולו באמצעות הנחיה של סרטונים ביוטיוב.

רוצה אך חסר מוטיבציה

עוד תירוץ שחוזר על עצמו מתייחס לחוסר מוטיבציה. מצד אחד אנשים מבקשים לעשות ספורט, ולו כי זה בריא, אך מצד שני כאשר מגיע הרגע להתלבש ולצאת מהבית הם מוצאים שלל תירוצים. במקרים מעין אלו צריך למצוא פרטנרים, פשוט כי יותר קל להתחייב לאנשים אחרים מאשר לעצמנו. כיצד מוצאים פרטנרים? פונים לבני משפחה וחברים שגרים קרוב ומתחילים במסע שכנועים. אם זה לא עוזר, בודקים אם יש לכם (או לשכנים) כלב שישמח לצאת להליכה בשכונה, או אם יש קבוצות אימון שפועלות בסביבה. גם זה לא עוזר? עשו מנוי לחדר כושר או תחברו למאמן אישי. הרבה פעמים כשמוציאים כסף קשה לראות שהוא נזרק לפח ועל כן יותר מתמידים.

קחו טיפ לדרך

לבסוף נציין שספורט מאוד חשוב הן לנפש והן לגוף, אך גם יש לשים לב לגורמים משלימים, קרי האוכל שמכניסים לגוף לאחר האימון (ראשית רצוי לשתות מים ולאכול פחמימה). מה עוד? תדאגו שזמן האימון יהיה מהנה עד כמה שניתן, אם באמצעות ביגוד מתאים וחברה מהנה ואם באמצעות מוזיקה ממריצה. 3 פעמים בשבוע? קטן עליכם!

קראו גם: איך להתאמן בבית עם ציוד מינימלי?