האם היכרות עם הרכב יכולה להציל את חייכם בכביש?

היכרות עם הרכב

עוד משחר הימים, ומאז שיצאו הדגמים הראשונים של המכונית הביתית לשוק החופשי, מנסים טובים המהנדסים והמומחים של המותגים השונים, להפוך אותן לבטיחותיות הרבה יותר, שכן מדובר בנקודת התורפה הגדולה ביותר לצד היתרונות הרבים שהיא מאפשרת. נכון, התחום הזה עבר שינויים רבים, והיום גם הרכבים שנחשבים פשוטים יותר מאובזרים במערכות בטיחות מתקדמות, אבל למרבה הצער תאונות עדיין מתרחשות באותן היקפים והן גובות עשרות אלפי קורבנות בעולם כולו. נשאלת השאלה אם כך, מהי האחריות של כל נהג למניעת המצבים הללו והאם ישנה חשיבות להיכרות עם הרכב עניין הזה. בואו ננסה להבין עד כמה ההיכרות הזאת היא משמעותית ואיך יכול כל נהג למזער למינימום את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים מסוכנות.

היכרות בסיסית עם מכלולי הרכב – חובה לכל נהג

לצפות שכל אחד ואחד מהנהגים על כבישי ישראל והעולם בכלל יכירו את הרכב שלהם לעומק, זה בהחלט לא דבר ריאלי, אבל היכרות בסיסית עם מכלולי הרכב היא בגדר חובה, וזו הסיבה גם שחלק ממבחני ההכשרה לנהגים כוללים חלקים תיאורטיים של היכרות עם הרכיבים המכניים השונים ברכב. אם אתם מכירים את מערכות הבטיחות השונות שברכב שלכם, אתם יכולים לדעת כאשר אחת מהן מפסיקה לתפקד באמצעות האינדיקציה שמתקבלת בלוח המכוונים, אם אתם יודעים מהו הרעש התקין של המנוע, תוכלו להבין בקלות כאשר חלק כלשהו מפסיק לתפקד כראוי. אם אתם מרגישים שאתם לא מכירים הרבה מאד חלקים בסיסיים ברכב, אפשר בהחלט לקרוא את מילון המונחים לרכב בקישור הבא שייתן לכם הרבה מאד מידע חשוב וחיוני.

תפעול תקלות ומניעתן מראש

עוד סיבה ממש טובה להכיר את מכלולי הרכב השונים היא שבאמצעות כך ניתן לתפעל תקלות במהירות ובעיקר למנוע אותן. כך למשל, שתי בדיקות בסיסיות ביותר שכל נהג חייב להכיר וצריך לדעת איך לבצע אותן הן בדיקות של כמות המים והשמן במנוע. כמות תקינה של מים ושמן היא חיונית לשמירה על חום מנוע תקין, וכשזה לא כך, המנוע יכול להתחמם עד לנקודה בה הוא מתקלקל לחלוטין והרכב מגיע למצב של טוטאל לוס. מיותר לציין שכאשר דבר כזה קורה באמצע הנסיעה זו סכנה גדולה גם עבורכם וגם עבור שאר הנהגים בדרכים וזה משהו שבהחלט רצוי להימנע ממנו מראש על ידי בדיקה.

דוגמא נוספת היא ההיכרות עם תהליך החלפה של הצמיג. במקרה של תקר במהלך הנסיעה, תצטרכו לעצור במקום בטוח ולבצע החלפה מהירה של הצמיג. אם זה קורה בזמן נסיעה על כביש מהיר, מקום העצירה כנראה לא יהיה אידיאלי ולכן החלפה מהירה היא קריטית במיוחד. מי שלא יודע היכן נמצא הצמיג ולא יודע כיצד החליף אותו, צפוי לבזבז הרבה זמן יקר בעמידה במקום מסוכן שיש להתרחק ממנו בהקדם האפשרי. במובנים הללו, היכרות מעמיקה עם הרכב היא קריטית ועשויה אפילו להוות את ההבדל הדק בין חיים למוות.

קחו את האחריות על החיים בידיים שלכם

אם אתם נוהגים על רכב, האחריות להיכרות מעמיקה עם הרכב היא שלכם באופן בלעדי. זה ממש לא אומר שאתם צריכים לחפש מקורות מידע לבד וללמוד את התחום מאפס, ויש לא מעט מקומות שישמחו להעניק לכם הכשרה בסיסית על חלקי הרכב השונים.

אם אתם מרגישים שאתם לא מכירים את הרכב שלכם מספיק לעומק, ובמיוחד אם אתם מבלים הרבה שעות על ההגה במהלך השגרת החיים שלכם, אל תתמהמהו ונצלו את ההזדמנות הקרובה להכיר את הרכב שלכם יותר לעומק.

נגישות