רפואה עממית: מהם צמחי המרפא וכיצד הם מועילים לגוף?

הרפואה העממית, נקראת גם רפואה מסורתית או תרופות סבתא. מדובר במזונות מן הצומח, להם קיימים ערכים תזונתיים רבים כך שהם יכולים לסייע לבריאות האדם ולתחזוקת הגוף. המידע אודות הרפואה העממית מגיעה למעשה מתרבויות שונות, שם התמקדו במזון מן הצומח טרם התפתחות הרפואה המערבית. כבר בתקופת האדם הניאנדרטלי, הקדמונים השתמשו בצמחים לרפואה, הטענה היא שהם רכשו את הידע הזה בעקבות התבוננות בבעלי החיים, שכן הם עושים שימוש בצמחים ואלמנטים מן הטבע באופן יומיומי. גם היום, למרות התפתחותה של הרפואה המערבית, רבים פונים לצמחי המרפא בכדי לסייע לגופם להבריא ממחלות ולהתחזק באמצעות רכיבים טבעיים. ישנם מזונות רבים העשירים ויטמינים ומינרלים שתורמים לבריאות, אותם מומלץ להחזיק באופן קבוע במטבח הביתי.

 

ראשד

ראשד הוא צמח שמעניק סגולות תזונתיות רבות מאחר והוא מקור נהדר לסידן, ויטמין C, ברזל, ויטמין E ורכיבים חיוניים נוספים. לראשד יש מקום של כבוד ברפואה העממית, הוא מסייע להפגת כאבי בטן, עצירות ומסדיר את פעולות המעיים. כמו כן, משום שהוא עשיר בברזל, הוא יעיל עבור אנמיה ומספק למי שיצרוך אותו ברזל מן הצומח. יתרה מזאת, הוא יעיל עבור כאבי גרון ושיעול כרוני. נוסף לאלה, הראשד יעיל בקרב נשים לאחר לידה וזאת הודות לכך שהוא תורם להגברת ייצור חלב אם. זרעי הראשד מסייעים לאיזון רמות הסוכר בגוף כך שהם יכולים להועיל לאנשים הסובלים מסכרת. יתרון נוסף של זרעי ראשד הוא דווקא מבחינה קוגניטיבית, שכן הם מסייעים לזיכרון וריכוז.

פטרוזיליה

הפטרוזיליה עשירה ביתרונות בריאותיים רבים וכבר בעולם העתיק גילו את סגולותיה והשתמשו בה לטיפול במערכת העיכול. הפטרוזיליה יעילה גם עבור המערכת החיסונית, היא מפחיתה נפיחויות, מאזנת את לחץ הדם ותורמת להאטת תהליכי הזדקנות. הפטרוזיליה מכילה ויטמין C, אשלגן, מגנזיום, סידן, ברזל, וחומצה פולית. את הפטרוזיליה ניתן לצרוך כחליטה או כתיבול למאכלים שונים.

צמחי מרפא

הדס

השימוש בצמח ההדס ניכר בייחוד באזור המזרח התיכון. הצמח סייע לאוכלוסייה לטפל בדלקות ופצעים, שהרי הצמח נחשב כמחטא. שימושיו של ההדס בעולם העתיק היו רבים, הוא שימש לחיזוק השיער, לכאבי ראש, בעיות עיכול, להורדת חום, למחלות החורף השונות ואף ממנו נהגו להכין תחבושות לטיפול בחולים ופצועים. כיום משתמשים בהדס לאותן מטרות בדיוק, כמו כן, השימוש בו נעשה באמצעות שמן הדס, אותו ניתן לרכוש בבתי הטבע השונים. השמן משמש לחיזוק שורשי השיער ולטיפול בצינון ושיעול כמו גם לסיוע בבעיות רפואיות נוספות.

שום

התבלין השכיח במטבח הביתי הוא השום, הטומן בחובו מרכיבים חיוניים במיוחד ומהווה צמח מרפא מוכר וזאת הודות לחומר הפעיל שלו, הקרוי אליצין. השום תורם להפחתת הכולסטרול בדם, מאזן את רמות הסוכר ומסייע לתקינותה של המערכת החיסונית. השום ידוע ביכולותיו האנטיביוטיות כך שהוא יעיל לטיפול בזיהומים שונים ובייחוד למחלות החורף השונות, שבין תסמיניה: הליחה, השיעול ודלקות הגרון. בכדי לצרוך שום באופן המיטבי מוטב למעוך או לכתוש אותו בכדי שהחומר הפעיל שבו ישתחרר ויעניק לגופכם את מירב יתרונותיו.

צמחי מרפא

סרפד

צמח הסרפד שכיח ברחבי העולם והוא ידוע כאחד הצמחים הבריאים מאחר והוא עשיר בברזל, אשלגן, וויטמין C. מדובר בצמח רב שנתי שכל חלקיו בריאים בניגוד לצמחים אחרים, שלא בהכרח כל חלקיהם ראויים למאכל. הוא יעיל עבור אנשים הסובלים מאנמיה, מסייע לדלקות בשתן ורבים משתמשים בו כמרכיב חיוני לניקוי רעלים מהגוף. חשוב לציין כי את הסרפד מוטב לבשל טרם אכילתו, כך ניתן לקבל ממנו מעלות רבות. יחד עם זה השימוש בסרפד נעשה גם באופן חיצוני, תוך הנחתו על דלקות או אלרגיות עוריות.

מליסה

שיח המליסה הוא בין צמחי המרפא המסייעים לשיפור התפקוד הקוגניטיבי. הצמח משפר את הזיכרון, מפחית מתח וחרדות, מקל במקרים של נדודי שינה ומשפר את מצב הרוח. מדובר בשיח ירוק המזכיר בריחו את ריח הלימון ומקור הימצאותו באירופה ואפריקה. בין יתרונותיו הנוספים ניתן לציין את יכולתו להועיל למערכת העיכול, להפחית גזים ונפיחויות, להקל על עקיצות וגירודים בעור ולסייע ברפיון שרירים תפוסים.

 

ברפואה העממית קיימים צמחי מרפא נוספים וייחודיים, כשכל אחד מהם תורם למערכת החיסונית ולגוף האדם בדרכו. למרות שהרפואה המערבית מבוססת היטב בחברה, הרפואה העממית נמצאת בשימוש בקרב רבים.

נגישות